fredag 12. oktober 2012

Velkommen til min blogg!

Jeg har helt siden jeg var liten gutt på kjøkkenet til farmor vært over normalt interessert i å lage mat. Jeg husker farmor viste meg hvordan hun lagde maten mens jeg sto å spurte og gravde. Jeg var også så heldig at jeg fikk lov til å dekke på hos henne også. Det var starten på min lange matreise, der jeg tidlig lærte at et måltid er mer enn bare maten du setter på bordet.

I arbeid under NM for Hobbykokker 2009.
Et måtid for meg er alt! Det er råvarene du bruker, handlingen av råvarene, måten du tilbereder dem på, kjærligheten du legger inn i det, forberedelsene på kjøkkenet, samarbeid med andre, planleggingen, lesing i kokebøker, pynting av bordet, å dekke på, drikken du vil ha til, selskapet du søker, lyset, tallerknen, bestikket, glassene, luktene i huset, lyden fra kjøkkenet, stemningen og ikke minst gleden av å nyte et godt resultat. Så må jeg heller ikke glemme at ryddingen også kan være veldig sosial og morsom når alle bidrar.

For meg har alltid det lille ekstra vært viktig. Det jeg virkelig har brent for og lagt inn mye energi på er helgemåltidene og festmåltidene. Å planlegge og gjennomføre en 3- retter, eller kanskje til og med 5, eller 7 gir et enormt kick.
Derfor har jeg vært med på å starte opp et lite firma vi driver på hobbybasis: Gourmetkokkene. Det har gitt meg muligheten til å glede andre med den samme opplevelsen og til å spre kunnskap om mat gjennom matkurs.

Den samme kunnskapen og interessen for mat har også mine to barn fått. VI har bare en regel hjemme og det er at alt må smakes på. Det er helt ok å ikke like første gang, men vi smaker gjerne igjen og igjen. Det har gjort at jeg har fått to barn som har blitt ganske allsidige og som tør å prøve noe nytt. Selv om det varierer noen ganger.

Hele tiden har kortreist mat vært en viktig del av matopplevelsen. Det å være stolt av det gode vi produserer i vår egen region.

Jeg håper at jeg ved denne boggen kan spre ekte matglede og gi god inspirasjon til det lille ekstra der hjemme.

Vil du fortsatt at jeg skal komme med som en av de 6 deltakerne i Eivind Hellstrøm sitt Hjemmekokklaug?

Vil du lese min blogg hver dag om matglede?

Da må du fortsette å følge med på linken under. Der vil jeg legge ut bilder og blogg om matglede.

I tillegg må du stemme på meg, kommentere, dele på facebook, twitter osv. Det er uten tvil den som skaper mest interesse rundt bloggen sin som blir plukket ut. Så liker du det du leser så vær aktiv og gjør noe ut av det.

Les, lik, stem og del NÅ!

http://delta.jernia.no/konkurranse/post/64/marius-eriksen

Mvh

Marius Eriksen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar