lørdag 20. oktober 2012

Mine favoritt kokebøker

Jeg satt og kikket igjennom bokhylla med våre 132 kokebøker og tenkte på hvilke bøker jeg har brukt mest. Jeg kom frem til følgende 5 bøker.

Den viktigste og mest brukte boka kommer ikke overranskende fra en av norges mest innflytetlsesrike kokker, Eivind Hellstrøm, og heter "Inn Med Sølvskje". Denne har han skrevet sammen med Anne Kat Hærland. Sammen har de laget en bok som leder den uerfarne hjemmekokken inn i gourmetkokkens verden på en enkel og lettfattelig måte. Den er lærerik og morsom.

Den andre boken som har gitt meg mange gode opplevelser på kjøkkenet hjemme er Øyvind Hjelle sin "Gourmet For Nybegynnere". Den har gode forklaringer og enkle gjør det sånn bilder. Boken er delt inn i ulike menyer som du kan ta utgangspunktet i for å lage et festmåltid.

Du kommer ikke utenom bakeren i Lom når du skal stå på kjøkkenet. I denne boka, "Om Boller, Brød og Tilfeldigheter Fra Bakeriet i Lom", tar Morten Scakenda oss gjennom baking med surdeig, boller, skolebrød til sandwicher. Anbefales å prøve ut noen av disse oppskriftene. Du kommer til å bli veldig populær!

"Den Beste Mat & Vin Boken Vi Kunne Lage" består av oppskrifter fra mange av våre beste kokker. Her har jeg hentet mange gode og spennede oppskrifter. Og ikke minst lært litt om mat og vin i kobinasjon.

Min bibel når det kommer til mat og vin i kobinasjon er den siste boken som jeg vil anbefale. Christer Berens "Mat + Vin = Sant" er mitt oppslagsverk hver gang jeg lager en rett. Her kan jeg lese om hvilke typer viner som passer til ulike typer mat. Rett og slett en god oppslagsbok som er vel brukt hjemme hos oss.

Bon Apetitt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar