fredag 12. oktober 2012

I dag åpner Mathallen ved Vulkan i Oslo

I mange år har vi ventet på at vi skulle få en skikkelig mathall slik alle storbyer har. I dag kl 12.00 er det offisiell åpning. Jeg har vært der i forkant og sjekket ut hva de tilbyr.

 Siden den 2. oktober har Mathallen i Oslo vær uoffisielt åpen. I praksis har det betydd at det har vært mer eller mindre fullt der hver dag siden.

I det du kommer ned i området Vulkan, åpenbarer det seg en flott industribygning der det står "MATHALLEN OSLO" med store orange bokstaver. Rett på innsiden myldrer det med liv. Det er ølfestival der og området i midten av hallen er gjort om til en gigantisk ølbule. Og for et fantastisk yrende liv det er der med mange glade mennesker.

Jeg blir glad av synet som møter meg og starter å gå rundt for å se hva hallen har å tilby. Ganske raskt stopper jeg opp ved Den Blinde Ku. Ostene fra Ås har blitt godt kjent og fått mye hedersomtale. Jeg har smakt meg igjennom de fleste fra før, men det som åpenbarer seg i disken er et fantastisk utvalg av oster fra hele verden. Når jeg i tillegg starter å snakke med den hyggelige herren bak disken blir jeg inget mindre enn imponert. For en kunnskap om ost han innehar. Og jeg får lov til å prøvesmake flere av de. Jeg ender opp med 3 deilige oster etter anbefaling fra betjeningen.

Rett ved siden av ligger også Husets. De har et rikt utvalg på både kortreist og langreist mat. De har som ambisjoner om å være de beste på kjøtt-, pålegg-, meieri- og dagligvarer. Det er ambisiøst med tanke på hvilke andre aktører som er inne i hallen. Det første som slår meg er at det blir for bredt utvag. Som om de prøver å tilfredsstille alle. Det er nok mange ting jeg heller vil handle i de andre nisjebutikkene, som f.eks ost, egg, spekemat og fisk.

Forbi Husets kommer lukten av bakeren sivende. Her har Baker Nikolaisen etablert seg. Køen er lang og utvalget bugner av deilig og fersk bakst. Dette lover godt.

Forbi bakeren finner du Hello Good Pie. Desverre er de allerede utsolgt for alle paiene når jeg kommer. Det har de slitt med det samme hver dag siden de åpnet desverre. For jeg har hatt gleden av å smake på noen av dem og de er gode. Min favoritt er eplepaien. Så kom tidlig!

Vulkan Frukt og Grønt er et flott skue med bredt og godt utvalg i ferske varer. Det er rimelig og du får god service.

Lenger inn finner du fiske- og skalldyrsbutikkene med servering. Har bugner det av fersk fisk fløyet inn fra nord. Her kan du både kjøpe råvarer og spise et deilig fiskemåltid.

Ved siden av fisken, omtrendt midt i hallen, ligger Stangeriet. De serverer byens beste kylling foccacia med kyllingconfit, kålsalat og ramsløkmajones. De har godt utvalg i ulike fjærkreprodukter og er en skikkelig nisjebutikk som satser på norsk kortreist mat. Du finner også gode safter og juicer her.

Inni hjørnet litt bortgjemt ligger hallens slakter. Utvalget den første dagen jeg var der var heller dårlig, men andre gang ble jeg skikkelig glad. Her får du kortreist kjøtt med høy kvalitet fra flere deler av landet. Her kommer nok mange til å handle sin helgebiff og her kommer jeg nok til å frekventere ofte for å få det beste Norge har å by på.

Noen av de mest innovative matprodusentetn i Oslo og Akershus har gått sammen og laget konsepet I Kongens Have. Her finner du et godt utvlag av lokale råvarer fra våre hjemtrakter.

Rett ved siden av ligger Melkerampa. Det er TINE som har gått inn der for å lage et utsalg og serveringssted for sine nisjeprodukter. Her finner du et utvalg som du ikke finner i alle andre butikker. Det er bra! De har også god mat. Spesielt salma retten kan anbefales.

Når det gjelder alle serveringsstedene så vil jeg komme tilbake til de etter hvert som jeg har fått testet ut flere av dem.

Og når jeg går rundt i resten av hallen oppdager jeg at mange av aktørene har valgt å gå inn i hverandres nisjer og prøver å konkurrere med hverandre. Det overrasker meg litt at så mange aktører velger å selge ost, skinke, pølser og egg bare for å nevne noen ting. Det må ikke bli en kamp mellom butikkene i mathallen, men heller en kamp om å få til et godt og bredt utvalg for kundene slik at vi kommer igjen og igjen.

En ting er i alle fall sikkert: Jeg kommer igjen og igjen!

Og når det er sagt har jeg heller ikke noe å utsette på prisene. Kvalitet koster og her bugner det av kvalitetsvarer. Det er mye mer å si om Mathallen og det får komme litt senere. :-D

Har du ikke vært innom enda?

Er du matinteressert?

Da må du legge turen innom neste gang du er i nærheten, eller rett og slett planlegge en tur bare hit. Info om Mathallen finner du på: http://www.mathallenoslo.no/

PS! Se forøvrig bilder fra Mathallen i Instagram: marius_eriksen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar