mandag 22. oktober 2012

Salma sashimi

Etter en spennende dag med uvisshet rundt hvem som kommer med i Hjemmekokklauget, fikk jeg en gylden anledning til å feire når jeg kom hjem og åpnet posten! Der lå nemlig noe jeg hadde ventet på i to uker. Beviset på at jeg har bestått både skriftlig og muntlig eksamen i coaching. I praksis betyr det at jeg har hatt minst 196 treningstimer som coach og er Certified Professional Co-Active Coach (CPCC).

I den anledning måtte jeg virkelig feire!

Feiringen ble som hør og bør startet med et glass champagne, nærmere sagt Louis Roederer. Før det ble fulgt opp med en enkel sashimi rett.

SALMA SASHIMI

Til 2 personer

Ingredienser:
1 liten pakke Salma laks
Vårløk
Ingefær, syltet i skiver
Ponzusaus
Ristede sesamfrø

Fremgangsmåte:
Skjær laksen i tynne skiver og legg utover tallerkenene. Kutt vårløken i skiver også og spre over laksen. Pynt med ingefær og ristede sesamfrø. Ha gjerne pozusausen over eller ha det i en egen beholder.

PONZUSAUS

Her er den orginale Alex Sushi sausen. Oppskriften er på 1 liter så du får en del ekstra i kjøleksapet du kan bruke senere.

Ingredienser:
0,5 l Mizkan Citrus Seasoning
0,5 l Kikkoman souasaus
1 ss Sriacha Hot Chili-saus
1 ss fersk hakket ingefær
2 ss presset yuzu-saft (japansk sitrusfrukt, kan byttes med sitron)
1 bunt fersk, finhakket korianderblad

Fremgangsmåte:
Alle ingredienser kan blandes sammen, og væsken settes kald før servering. Koriander kan gi vin en metallisk smak, og en mest mulig optimal vinkombinasjon kaller på en annen type grønnsak, f.eks. vårløk eller gressløk.

Kos deg!

1 kommentar:

  1. Gratulerer med bestått coaching, Marius:o) Eg er faktisk så pinglete at eg enno ikkje har turt å verken smake eller prøve meg på sushi....Nysjerrigheita er derimot stor, og eg kjem meg vel forhåpentlegvis over den "skumle" kneiken!!

    SvarSlett